OLE ROHKEASTI YHTEYDESSÄ KAIKISTA MIELTÄ ASKARRUTTAVISTA ASIOISTA!
Markus Saarenketo, p. 044 725 1105, markus.saarenketo@evl.fi

Olemme koonneet alle yleisimpiä rippikouluun liittyviä kysymyksiä. Jos ei vastausta löydy täältä, ole meihin yhteydessä.

Miten ilmoittaudun rippikouluun?
Rippikouluun ilmoittaudutaan syksyllä sähköisesti srk:n nettisivujen kautta. Ilmoittautumislomakkeen äärellä on syytä olla niin vanhemman/huoltajan kuin nuorenkin. Ilmoittautumislomake on auki n. viikon, mikäli netin äärellä ei ole mahdollista olla ilmoittautumisiltana. Emme pysty takaamaan kenellekään nuorelle ykkösleirivaihtoehdon täyttymistä. Paikat rippikouluihin jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Painavista syistä voi hakea siirtoa toiseen ryhmään ja rippikouluun.

Entä jos käyn rippikouluni muualla?
Lähtökohtaisesti rippikoulu suoritetaan omassa seurakunnassa, mutta halutessan sen voi käydä muuallakin. Silloin on tärkeää ilmoittaa asiasta omaan kotiseurakuntaan, jotta tiedämme asiasta. Seurakuntaan tutustumisjakso suoritetaan pääsääntöisesti omassa kotiseurakunnassa.

Miten korvaan poissaoloni?
Esteen (esim. sairaus, reissu tai kisat) sattuessa poissaolo korvataan osallistumalla jonkun toisen rippikouluryhmän vastaavaan tilaisuuteen. Jos esim. joudut olemaan poissa esim. nuortenillasta tai veisuillasta, korvaa se käymällä vastaavanlaisessa tilaisuudessa myöhemmin. Jos olet pois rippikoulun ennakkotunneilta, korvaa poissaolosi menemällä toisen rippikoulun vastaavaan tilaisuuteen.

Tarviiko esteestä ilmoittaa?
Kyllä!  Muista ilmoittaa oman rippileirisi vetäjälle poissaolosta, vaikka vain tekstiviestillä. Jos olet siis sairastunut, lähdössä lomalle tai urheilukisoihin, ilmoita aina asiasta, jotta saamme tiedon.

Mistä saan merkinnän kohtaan "muu srk:n tilaisuus"?
1) Nettisivuiltamme kohdasta tapahtumat saat päivittetyä tietoa tulevista tapahtumista. Muu tapahtuma kohtaan kelpaavat vaikka kauneimmat joululaulut. Peroaatteessa kaikki sellainen toiminta, joka ei ole säännöllistä viikkotoimintaa, kelpaa muuksi tilaisuudeksi.

2) Myös häät, hautajaiset tai ristiäiset käyvät muuna tilaisuuteena, jos sellainen on lähipiirissäsi. Hae merkintä riparipassiisi tilaisuudesta vastaavalta papilta.

Mitä jos en ehdi kerätä kaikkia merkintöjä riparipassiini?
Seurakuntaan tutustumisjakso kestää 5-9 kuukautta rippikoululeiristä riippuen. Siinä ajassa ehtii vallan hyvin käydä kymmenessä tilaisuudessa ja saada merkinnän passiin. Ole alusta alkaen aktiivinen, niin ettei merkinnät jää viime tinkaan!

Miten selviän ulkoläksyistä?
Hyvin. Kunhat muistat lukea etukäteen:) Jos on oppimisvaikeuksia, ilmoita asiasta, niin tiedämme ja osaamme varautua asiaan.