Kaste

Lapsi on suositeltavaa kastaa siihen mennessä, kun hän täyttää kolme kuukautta. Voit ottaa yhteyttä Säkylä-Köyliön seurakunnan kirkkoherranvirastoon p. 044 7771801, ja varata kasteajan, papin ja mahdollisen tilan. Tila voi olla kirkko, seurakuntatalo, koti tai jokin muu paikka.

Seurakunnan tiloissa on kastemalja, mutta haluttaessa voidaan käyttää myös omaa kastemaljaa. Kastepöydälle sijoitetaan maljan lisäksi valkoinen liina ja kynttilä sekä liina lapsen pään kuivaamista varten. Pöydälle voidaan sijoittaa pieni kukkakimppu ja vanhempien vihkiraamattu.

Seurakunta lahjoittaa kastekynttilän, jota voi polttaa aina lapsen syntymä-, nimi ja kastepäivänä. Kynttilänjalkaan saa kaiverruttaa lapsen nimen ja kastepäivän seurakunnan laskuun paikallisessa kelloliikkeessä.

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Poikkeustapauksissa vanhemmat voivat anoa kirkkoherralta, että lapselle merkitään vain yksi kummi.

Kun kasteaika on varattu kirkkoherranvirastosta, kastava pappi ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin ennen ristiäisiä ja hänen kanssaan voi keskustella kasteen kulusta.

Kirkkoherranvirastosta voi tiedustella lainaksi kastemekkoa ja -maljaa. Lahjoituksena saatuja käsin neulottuja kastemekkoja on kaksi - vanhempi luonnonvaalea ja uudempi, Pappilan puikkojen lahjoittama puhtaanvalkoinen.

Molemmissa kirkoissa on kastepuu. Puuhun ripustetaan jokaiselle vuoden aikana kastetulle oma lehti.

kaste

Säkylä-Köyliön seurakunta

Kirkkoherranvirasto avoinna:
Ma klo 9-13 Säkylän toimipiste
Ti klo 9-13 Köyliön toimipiste
Ke klo 9-13 Säkylän toimipiste

Puhelinpalvelu 044 777 1801:
Ma-to klo 9-13

Säkylän toimipiste