YHTEISVASTUUKERÄYS AUTTAA

Yhteisvastuu on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys ja lähimmäisenrakkauden kansanliike, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa.

Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat. Keräyksen suurin kampanjanäkyvyys on helmi-huhtikuussa, mutta keräyslupa on voimassa ympäri vuoden. Tämänvuotisen Yhteisvastuukeräyksen kampanjateemana on  ”Tee avusta totta” - Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla.

Yhteisvastuukeräyksen 2024 tuotto jaetaan seuraavanlaisesti:

• Valtaosa, eli 60% keräystuotosta ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastonLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta. Rahaston tuella hätäaputyö voidaan katastrofitilanteissa käynnistää nopeasti.

• 20 % tuotosta suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa. Vuoden 2024 kotimainen kumppani HelsinkiMissio tarjoaa Yhteisvastuun tuella School to belong -ohjelmassa mukana oleville oppilaitoksille apuvälineet ja keinot nuoren yksinäisyyden tunnistamisesta ja puheeksi otosta avun tarjontaan. Yhteisvastuun tuella HelsinkiMissio pystyy myös mahdollistamaan ammatillista keskusteluapua, jotta nuori voi käsitellä yksinäisyyteen liittyviä ajatuksia ja niiden yhteyttä tunteisiin ja käyttäytymiseen.

• 20 % tuotosta käytetään monipuoliseen avustustoimintaan paikallisseurakuntien diakoniatyön kautta.

Oman seurakunnan Yhteisvastuukeräyksen voit lahjoittaa netin kautta osoitteessa: Yhteisvastuukeräys

Mobiililahjoitusnumerot

• MobilePay 45818

Suorat tilinumerot

• Aktia FI82 4055 0010 4148 41

• Nordea FI16 2089 1800 0067 75

• OP FI14 5000 0120 2362 28

Lahjoittaessasi käytäthän oman seurakuntamme viitenumeroa.
Säkylä-Köyliön seurakunnan viitenumero: 301822

Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.
Ahvenanmaalla: Keräyslupa ÅLR/2023/7525, voimassa 1.1. – 31.12.2024.

Lisätietoja löydät osoitteesta: https://www.yhteisvastuu.fi/

Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyksen kokonaistulos ylsi yli 2,2 miljoonaan euroon.

Tuotosta 40 prosenttia jää nuorten hyväksi Suomessa tehtävään työhön seurakuntien sekä Lasten ja nuorten keskuksen toiminnan kautta. 60 prosentilla avustetaan katastrofialueiden asukkaita Kirkon Ulkomaanavun työn kautta. Viime vuoden keräyskohteena oli pitkittyneen koronapandemian seurauksista kärsineiden lasten ja nuorten auttaminen teemalla Lahjoita mulle huominen.

Yhteisvastuukeräyksen tarkka tilintarkastamaton tulos oli 2 205 662,58 €. Nousua edelliseen, koronan kurittamaan keräysvuoteen oli lähes 10 prosenttia. Keräyksen suojelija, tasavallan presidentti Sauli Niinistö vastaanotti tulostiedon 23. tammikuuta. Keräyksen tuotto tilitetään edunsaajille huhtikuussa tilintarkastuksen valmistettua. Samaan aikaan julkaistaan seurakunta- ja hiippakuntakohtaiset tulokset Yhteisvastuun verkkosivuilla (yhteisvastuu.fi).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yhteisvastuukeräys 2021 tuotti jopa 2,01 miljoonaa euroa!

Yhteisvastuukeräyksen 2021 kohteena oli vähävaraisten ikäihmisten tukeminen Suomessa ja maailmalla. Vaikka korona kuritti lähikeräyksiä, keräystulos ylittyi edellisvuoteen, myös koronan haavoittamaan vuoteen verrattuna. Hieman yli kahden miljoonan euron keräystuotoilla Suomessa välitetään Kirkon Diakoniarahaston sekä seurakuntien kautta tukea taloudellisessa ahdingossa sinnitteleville ikäihmisille sekä parannetaan heidän digitaalisia valmiuksiaan. 60 prosenttia tuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun ruohonjuuritason työhön kehittyvissä maissa.

Yhteisvastuukeräyksen tilintarkastamaton tulos vuodelta 2021 on 2,01 milj. €. Tuotto luovutettiin keräyksen suojelijalle, tasavallan presidentti Sauli Niinistölle 31. tammikuuta.

Lisätietoja saat osoitteesta: Ajankohtaista | Yhteisvastuu

Pinkillä pohjalla teksti: Tehdään yhdessä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän. Yhteisvastuu