Konfirmaatio

Konfirmaatiota edeltää aina rippikoulun käyminen. Se on nuoren elämässä kasteen jälkeen seuraava suuri kristillinen juhla.

Rippikoulun voi käydä, vaikka ei kuuluisi kirkkoon eikä olisi kastettu. Alaikäinen voi liittyä huoltajien luvalla kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kuuluisikaan kirkkoon. Rippikoulun voi käydä myös yksityisesti (aikuisrippikoulu). Aikuisen kaste vastaa myös konfirmaatiota.

Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan. Sana konfirmaatio tulee latinasta ja merkitsee vahvistamista. Nuori vahvistaa omakseen sen uskon, johon hänet on kastettu. Koko seurakunta rukoilee nuorten uskon vahvistumisen puolesta. Konfirmaatioon voivat osallistua vain kirkkoon kuuluvat. Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu puolestaan on kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytys.

Rippijuhlan voi järjestää kotona tai muussa sopivassa paikassa, esim. seurakunnalla on vuokrattavia tiloja. Mikäli nuori haluaa, seurakunnasta tullaan rippijuhlaan onnittelemaan ohjaajien ja isosten kanssa.

Rippikoulun sivuille pääset tästä

rippiristi

Säkylä-Köyliön seurakunta

Kirkkoherranvirasto avoinna:
Ma klo 9-13 Säkylän toimipiste
Ti klo 9-13 Köyliön toimipiste
Ke klo 9-13 Säkylän toimipiste

Puhelinpalvelu 044 777 1801:
Ma-to klo 9-13

Säkylän toimipiste