Säkylän kirkko

Säkylän kirkon historiaa

Säkylän nykyistä edeltävä kirkko paloi elokuussa vuonna 1773. Tuli tuhosi Isosäkylässä myös monta taloa.

Palaneen kirkon tilalle päätettiin rakentaa puukirkko. Sen suunnittelun ja rakentamisen aloitti turkulainen rakennusmestari Antti Piimänen. Hänen kuoltuaan työtä jatkoi hänen poikansa Mikael Piimänen. Säkylän kirkkoa kutsutaan myös kuningas Kustaa III:n kirkoksi, koska hän antoi kirkolle rakennusluvan.

Säkylän kirkko valmistui 21.6.1776 ja se vihittiin 4.8.1776. Kirkon vihkimisen toimitti Loimaan rovasti Gustaf G. Haartman, koska arkkipiispa ei voinut saapua paikalle.

Edellisen kirkon tulipalosta saatiin pelastettua irtaimistoa ja arvokas alttaritaulu, jonka oli maalannut Margareta Kapsia vuonna 1739. Taulun aihe on ehtoollinen, ja siihen on kuvattu ajan tavan mukaan myös kirkkoherra Henrik Laihiander ja kappalainen Simon Fonselius. Se on kirkossa kuoriosassa varsinaisen alttaritaulun vasemmalla puolella.

Keskellä alttaria on Gabriel Prycténin maalaama taulu. Se kuvaa ristiinnaulittua Kristusta, Jeesuksen äitiä Mariaa, Johannesta ja Magdalan Mariaa sekä Jeesuksen ja opetuslasten viimeistä ateriaa. Taulu ostettiin Prycténiltä vuonna 1782.

Kuorissa alttarin oikealla puolella on Johanna Oraksen maalaama taulu vuodelta 2011. Taulun nimi on Taivaaseen astuminen.

Kirkonkelloja on kaksi, vanhempi on valettu Turussa vuonna 1796 ja uudempi Tukholmassa 1845. Kelloja soitettiin aikaisemmin vetämällä kellon kieleen kiinnitetystä narusta. Mekaaninen sähköllä toimiva soittokoneisto hankittiin vuonna 1991.

Kirkkoa on aikojen kuluessa laajennettu, sisustettu ja korjattu monta kertaa. Kirkon ensimmäisiä urkuja varten rakennettiin lehteri. Urut olivat valmiit vuonna 1903. Nykyiset 18-äänikertaiset urut on valmistanut Kangasalan urkutehdas vuonna 1970. Ne otettiin käyttöön 1971.

Vuonna 1934 Säkylän kirkkoa korjattiin merkittävästi. Sisustuksen suunnitteli arkkitehti Kauno S. Kallio. Vanha saarnatuoli korvattiin uudella. Urho Lehtinen teki katossa, seinissä ja saarnatuolissa olevat maalaukset. Emil Filen teki sivu- ja urkulehterien seiniin olevat puiset kokokuvat. Vuonna 1975 uusittiin alttarikaide.

Viimeisin laaja Säkylän kirkon sisätilan korjaus tehtiin 2011–2012. Sen suunnitteli Arkkitehtitoimisto Matti Takala Oy. Kaikki pinnat käsiteltiin. Kuoriosa laajennettiin poistamalla kaksi ensimmäistä penkkiriviä. Alttarialuetta laajennettiin uudella alttarikaiteella. Kirkkoon rakennettiin esteetön kulkuväylä, niin että pyörätuolilla ja rollaattorilla pääsee ehtoollispöytään saakka. Samoin esteetön kulkuväylä rakennettiin pääuloskäynnin ulkopuolelle. Eteiseen tehtiin vessa. Lämmitysjärjestelmäksi kirkkoon asennettiin maalämpö. Kirkko otettiin uudelleen käyttöön 18.3.2012.

Kirkkoon mahtuu vähän yli 600 ihmistä.

Säkylän ja Köyliön seurakunnat yhdistyivät Säkylä-Köyliön seurakunnaksi 1.1.2016.
​​​​​​​
Jumalanpalveluksista tiedotetaan Alasatakunnan seurakuntatiedoissa sekä kotisivuilla kohdassa "seurakuntatiedot paikallislehdessä", sivuille pääset tästä.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

Palmusunnuntain iltakirkko

Tervetuloa aloittamaan hiljaista viikkoa
ti 26.3. klo 18.00 -19.00

Hiljaisen viikon iltahetki

Tervetuloa kulkemaan yhdessä hiljaisen viikon matkaa.
ke 27.3. klo 10.00

ke 27.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon iltahetki

Tervetuloa yhdessä kulkemaan hiljaisen viikon matkaa
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltamessu

Tervetuloa yhteiseen ehtoollispöytään
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain jumalanpalvelus

Tervetuloa hiljentymään

Pääsiäispäivän messu

Tervetuloa viettämään kristikunnan suurinta juhlaa

Messu

Tervetuloa hiljentymään ja saamaan eväitä arkeen. Vieraita Rauman Gideon järjestöstä Lasse Schultz ja Kari Porkka
Messun jälkeen kahvit kirkkosalissa.