Tietoa seurakunnasta

Säkylä-Köyliön seurakunta on Pyhäjärven ja Köyliönjärven rannoilla Satakunnassa.

Kuuluu Turun arkkihiippakuntaan ja Ala-Satakunnan rovastikuntaan.

Säkylä-Köyliön seurakunta kuuluu piispa Mari Leppäsen vastuualueeseen. Arkkihiippakunnassa toimii myös arkkipiispa Tapio Luoma.

Säkylän kirkko                               Köyliön kirkko                                Vuorenmaan kirkko

Historia

Seurakunta muodostuu kahdesta vanhasta kirkkopitäjästä, joiden molempien kirkolliset juuret menevät 1300-luvulle.

Köyliössä oli jo keskiaikana kappeli, jonka kappalainen toimi ainakin 1550-luvulla myön Köyliön kuninkaankartanon kappalaisena.

Köyliön seurakunnan ensimmäinen jumalanpalvelushuone, ns. Lähteen kappeli, oli käytössä vielä 1420-luvulla ja sijaitsi Köyliönjärven Kirkkokarilla eli Henrikin karilla. Köyliö laskettiin kuuluvaksi lähinnä Euran kirkkopitäjään, välillä myös Kokemäen kirkkopitäjään. Aloitteen Köyliön kirkkoherrakunnan perustamisesta teki Köyliön kuninkaankartanoa isännöinyt Turun linnna ja läänin käskynhaltija, kunigas Juhana III:n avioton poika Julius Gyllenheim, jonka ehdotuksesta hänen lankonsa, vapaaherra Pontus De la Gardie nimitti Köyliöön kirkkoherran 4.9.1582.

Satakunnan vanhimpiin kirkkopitäjiin kuulunut Säkylä mainitaan pitäjänä (Saekilae sokn) v. 1392 ja sen oma kirkko v. 1455. suurten kappeliseurakuntien erottua siitä se oli kuitenkin pieneksi supistuneena liitetty kappelina Euran kirkkoherrakuntaan 1400-luvun loppupuolella. Säkylä muodostettiin uudelleen itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi piispa Isaacus Rothoviuksen aikana v. 1639.

Säkylän ja Köyliön seurakunnat yhdistyivät Säkylä-Köyliön seurakunnaksi 1.1.2016.